”Att lära av krisen” - Hanteringen av Covid-19 och vad Prospero kan bidra med

I överenskommelsen om kommunernas krisberedskap 2019–2022 mellan Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) nämns följande:

Kommunen ska efter en inträffad kris utvärdera kommunens hantering, både med avseende på kommunens verksamhetsansvar och det geografiska områdesansvaret. Underlaget ska användas i arbetet med risk- och sårbarhetsanalys.

covid.png

Hur bör då en utvärdering gå till?

Det finns en kravställning på att genomföra en utvärdering, men utgångspunkten ska ändå alltid vara den egna organisationens utveckling. En utvärdering bör ske ur ett lärande perspektiv och handlar snarare om att förbättra förmågan att hantera kriser än att peka ut syndabockar. Den bör vara en systematisk genomgång av en insats, som tar höjd för både regelverket samt egna planer och inriktningar. En utvärdering genomförs med fördel av en objektiv utvärderare med kunskap från krisberedskapsområdet. Utvärderingen har stora fördelar av att påbörjas innan hanteringen av krisen är avslutad utifrån tre aspekter. Dels för att kontinuerligt dra lärdomar och utveckla förmågan att hantera händelsen. Dels för att inhämta information och ge utvärderaren möjlighet till observationer under pågående kris, och dels för att den här unika möjligheten till lärande ska tas tillvara och inte lämnas därhän när den så kallade arbetskulden ska betas av.

Prosperos bidrag

Prospero erbjuder ett flexibelt och anpassat stöd till olika verksamheter att stärka sin förmåga, oavsett var man befinner sig i krisen. Vi har konsulter med en gedigen erfarenhet från olika nivåer i krisberedskapssystemet, som kombinerats med spetskompetens från organisations- och verksamhetsutveckling. Prospero använder våra konsulters långa erfarenhet för att i nära samverkan med kunderna dra erfarenheter från hanteringen av Covid-19 och utveckla en stärkt förmåga att hantera samhällsstörningar. Vi har stor vana av utvärderingar och referensuppdrag från hanteringen av såväl Covid-19, som av andra samhällsstörningar.

Prospero använder sig av AAR som metod. AAR är en reflektionsmetod som går att använda på olika systemnivåer - från den enskilda gruppen eller arbetslagets lärande, till exempel lärande av samverkansorienterade krislednings- och stabsarbete. Grundtanken är att all inblandad personal, under eller efter en händelse, på ett enkelt och systematiskt sätt ska stimuleras att reflektera över vad som gått bra respektive mindre bra samt själva upptäcka och söka lösningar.

Prosperos erbjudande

Vi genomför behovsanpassade utvärderingar tillsammans med dig och din organisation. Vi drar lärdomar av hanteringen oavsett om ni har kunnat återgå till ett nytt normalläge, eller om ni befinner er mitt i krisen och behöver stöd där ni befinner er, för att hitta rätt väg framåt.

Prospero erbjuder:

  1. Kvalitativa utvärderingar av hanteringen genom inläsning av dokumentation, gruppsamtal/workshop och intervjuer. Utvärderingen resulterar i en förankrad slutrapport som ger rekommendationer för att stärka förmågan att hantera framtida händelser.

  2. Ett lärande stöd i den pågående hanteringen som utformas utifrån din organisations behov och förutsättningar. Vi tar gemensamt tillvara på era erfarenheter från hanteringen och stödjer er att omsätta dem i praktiken. Stödet resulterar i praktiska rekommendationer för det fortsatta arbetet.

Några ord från våra kunder:

” Det kändes tryggt att få någon utomstående som bekräftar det vi gjort bra”

Anna-Lena Sellgren, Socialchef Varbergs kommun

“Vi har fått bekräftat att vår modell för krisledningsarbetet med stöd från staben, har visat sig vara en väl strukturerad arbetsmodell. De identifierade rekommendationerna, kommer ytterligare att stärka det fortsatta arbetet i vår krisledningsorganisation”

Peder Englund, Avd.chef, CKS - Centrum för kunskap och Säkerhet

Borås Stad, Stadsledningskansliet

”Det har känts bra att utifrån vunna erfarenheter fått stöd i att utveckla krisledningsorganisationen med tonvikt på beslutsstödet, staben.”

Christina Holback, kommunchef Malung-Sälens kommun

” När vi startade vårt Covid-19 krisledningsarbete uppstod det lite friktion i arbetet. Vi fick stöd av Prospero med att identifiera orsaken och fick förslag på åtgärder”

Henrik Arenvang, Kommundirektör Lindesbergs kommun

Erfarenheter och reflektioner från utvärderingar av hanteringen Covid-19

Prospero har genomfört flertalet utvärderingar av kommuners hantering av Covid-19. De har visat på flera gemensamma utmaningar.

  • Covid-19 har utmanat många kommunernas förberedande krisberedskapsarbete genom sitt utdragna och periodvis lågintensiva förlopp. Flera kommuner upplever utmaningar i att tillämpa krishanteringsplan och det etablerade stabsarbetet på hanteringen av Covid-19 och behöver stöd i att anpassa det förberedande arbetet för att även fungera på den här typen av händelseförlopp.

  • Många kommuner har upplevt stora praktiska svårigheter i att ha en uthållig hantering av händelsen. Omfördelning av personal behöver förberedas i god tid för att kunna tillämpas praktiskt när det gäller.

  • De kommuner som fattade ett tidigt inriktningsbeslut upplevde att det var till stort stöd för hanteringen av händelsen.

  • Det geografiska områdesansvaret har varit utmanande för många kommuner. De kommuner som etablerat en ISF (Inriktnings- och Samordningsfunktion) har haft bättre förutsättningar att till exempel samordna åtgärder med andra samhällsviktiga aktörer.

  • Den här typen av samhällsstörning kräver tydliga informationsinsatser för att skapa tydlighet och trygghet. Inte bara mot samhällsmedborgarna utan även för att göra den politiska nivån i organisationen delaktig, utan att för den sakens skull praktiskt behöva agera.

Vår kompetens

Som rådgivare har vi långvarig erfarenhet från att arbeta med ledningsstöd inom offentliga organisationer och företag. Det kan handla om att ta fram beslutsunderlag i form av analyser och utredningar, kravställningar, avtal och komplexa upphandlingar. Vi har gedigen bakgrund inom näringslivet, statliga myndigheter , länsstyrelser och kommuner. Genom att arbeta i team kombinerar vi en kompetensprofil som lämpar sig för uppdraget.

Jörgen Samuelsson